Je 50 mil. eur dostatočné na dofinancovanie zdravotníctva? Pre PRAVDU sa vyjadril prezident ASL SR MUDr. Marián Šóth
V parlamente poslanci prerokovávajú návrh zákona (580/2004), ktorý rieši dofinancovanie zdravotníctva cez vyššie percento za poistenca štátu. Ide o zvýšenie o 50 mil. eur (4,78%). Ministerstvo zdravotníctva tento návrh odôvodňuje tým, že v rezorte chýbajú peniaze, poskytovatelia sa zadlžujú.
Je toto dofinancovanie dostatočné? Bude stačiť na to, aby poistne za poistencov štátu postačilo systému a na kvalitné poskytovanie zdravotnej starostlivosti? Už v roku 2016 ASL SR, v spoločnom memorande so zdravotníckymi a pacientskymi organizáciami, požadovala zvýšenie platieb za poistencov štátu na úroveň 5 % a zabezpečenie dostatku financií na zdravotnú starostlivosť pre pacientov. Rok 2017 však priniesol úplný opak, a to historicky najnižšie percento odvodu za poistencov štátu. Aký to má dopad? Úsporné opatrenia, ozdravný plán VšZP, úspora v revíznej činnosti, nedofinancovanie zdravotníctva, zvyšovanie zadlženosti nemocníc a ďalšie spôsobujú zvýšenú redukciu poskytovania zdravotnej starostlivosti. V tejto súvislosti je nutné povedať, že ambulantný sektor nikdy netvoril a netvorí dlhy, ktoré by musel tento štát riešiť a hľadať finančné zdroje na oddlženie. Ako príklad by som uviedol riešenie dlhu VšZP, kde takmer celá ťarcha sa má riešiť na strane poskytovateľov: nižšie ceny a úhrady, nižšie objemy objednanej zdravotnej starostlivosti (tzv. limity). A najväčšia hrozba: zlepšením revíznej činnosti úspora 24 miliónov eur. V preklade to znamená, že sa poskytovateľom zdravotnej starostlivosti zoberie 24 mil.eur a za už vykonané výkony sa proste nezaplatí. Navýšenie percenta odvodu za poistencov štátu na posledné dva mesiace v roku je nesystémový krok, nehovoriac že navýšenie iba na 2 mesiace rezort ani nezaznamená.
Ak štát dofinancuje zdravotníctvo vo výške 50 mil. eur , aj keď minister zdravotníctva sa vyjadril, že presné číslo bude známe po daňovej prognóze 20. septembra, očakávame, že bude dofinancovaný aj dlhé roky finančne poddimenovaný ambulantný sektor, ktorý zatiaľ funguje stabilne, plní si svoje daňové aj odvodové povinnosti. Koľko reálne treba dofinancovať rezort? a aké by malo byť percento za poistenca štátu? V roku 2016 podľa odhadov odborníkov mali chýbať peniaze na zdravotnú starostlivosť vo výške 220 – 230 miliónov eur. Myslím si, že to platí aj pre tento rok na sanovanie súčasného stavu. A to nehovorím o rozvoji a úhrade za zvýšený rozsah inovatívnej liečby, o modernizácii zavádzania nových technológii a postupov do ambulantnej praxe...o atraktivite povolania ambulantného lekára ani nehovorím ... A ani v prípade systémového nastavenia 5% za poistenca štátu nedosahujeme percentá odvodu vo vyspelých krajinách EU. Som však presvedčený, že presným stanovením a jasným prerozdelením by sme pri výške minimálne 5 % mohli začať hovoriť o skvalitňovaní poskytovanej zdravotnej starostlivosti.
Je toto dofinancovanie dostatočné? Bude stačiť na to, aby poistne za poistencov štátu postačilo systému a na kvalitné poskytovanie zdravotnej starostlivosti? Už v roku 2016 ASL SR, v spoločnom memorande so zdravotníckymi a pacientskymi organizáciami, požadovala zvýšenie platieb za poistencov štátu na úroveň 5 % a zabezpečenie dostatku financií na zdravotnú starostlivosť pre pacientov. Rok 2017 však priniesol úplný opak, a to historicky najnižšie percento odvodu za poistencov štátu. Aký to má dopad? Úsporné opatrenia, ozdravný plán VšZP, úspora v revíznej činnosti, nedofinancovanie zdravotníctva, zvyšovanie zadlženosti nemocníc a ďalšie spôsobujú zvýšenú redukciu poskytovania zdravotnej starostlivosti. V tejto súvislosti je nutné povedať, že ambulantný sektor nikdy netvoril a netvorí dlhy, ktoré by musel tento štát riešiť a hľadať finančné zdroje na oddlženie. Ako príklad by som uviedol riešenie dlhu VšZP, kde takmer celá ťarcha sa má riešiť na strane poskytovateľov: nižšie ceny a úhrady, nižšie objemy objednanej zdravotnej starostlivosti (tzv. limity). A najväčšia hrozba: zlepšením revíznej činnosti úspora 24 miliónov eur. V preklade to znamená, že sa poskytovateľom zdravotnej starostlivosti zoberie 24 mil.eur a za už vykonané výkony sa proste nezaplatí. Navýšenie percenta odvodu za poistencov štátu na posledné dva mesiace v roku je nesystémový krok, nehovoriac že navýšenie iba na 2 mesiace rezort ani nezaznamená.
Ak štát dofinancuje zdravotníctvo vo výške 50 mil. eur , aj keď minister zdravotníctva sa vyjadril, že presné číslo bude známe po daňovej prognóze 20. septembra, očakávame, že bude dofinancovaný aj dlhé roky finančne poddimenovaný ambulantný sektor, ktorý zatiaľ funguje stabilne, plní si svoje daňové aj odvodové povinnosti. Koľko reálne treba dofinancovať rezort? a aké by malo byť percento za poistenca štátu? V roku 2016 podľa odhadov odborníkov mali chýbať peniaze na zdravotnú starostlivosť vo výške 220 – 230 miliónov eur. Myslím si, že to platí aj pre tento rok na sanovanie súčasného stavu. A to nehovorím o rozvoji a úhrade za zvýšený rozsah inovatívnej liečby, o modernizácii zavádzania nových technológii a postupov do ambulantnej praxe...o atraktivite povolania ambulantného lekára ani nehovorím ... A ani v prípade systémového nastavenia 5% za poistenca štátu nedosahujeme percentá odvodu vo vyspelých krajinách EU. Som však presvedčený, že presným stanovením a jasným prerozdelením by sme pri výške minimálne 5 % mohli začať hovoriť o skvalitňovaní poskytovanej zdravotnej starostlivosti.