K návrhu zmeny pravidiel uhrádzania liekov na výnimku sa pre TREND vyjadril prezident ASL SR MUDr. Marián Šóth
1. Čo hovoríte na to, že poskytovateľ ZS by mal znášať spoluúčasť za liek na výnimku, ktorý lekár predpíše pacientovi? Čo to môže v praxi priniesť poskytovateľom a pacientom?
Je to úplne nepochopiteľný návrh a verím, že predkladateľ návrhu zákona sa iba pomýlil. Považujem za úplne scestné, aby sa na úhrade lieku, ktorý napr. onkologickému pacientovi zachráni alebo predĺži život, podieľal predpisujúci lekár. Predkladateľ asi ťažko vysvetlí o aký náklad poskytovateľa zdravotnej starostlivosti by išlo z pohľadu daňových a účtovných zákonov. A ako to bude uhrádzať napr. lekár - zamestnanec. Zo svojho platu?.Občan odvádza odvod za zdravotné poistenie zdravotnej poisťovni a nie lekárovi.
2. Viete o tom, že by sa niekde v zahraničí ambulancie / nemocnice podieľali na uhrádzaní liekov na výnimku?
Nič podobné nikde na svete neexistuje.
3. Je v prospech pacienta, ak budú inovatívne lieky kategorizované na obmedzený čas - 3 roky? Vidíte v tom nejaký problém, ale naopak prínos?
Inovatívne lieky by mali podliehať inému režimu a mimo verejného zdravotného poistenia. Cena liekov je veľmi vysoká v porovnaní s benefitom a reálne podloženým výsledkom .
4. Môže podľa Vás nejako ovplyvniť dostupnosť liekov, ak rozdiel v úhrade budú musieť znášať výrobcovia? Čo si myslíte o takomto návrhu?
Predkladateľ si zrejme myslí, že inovatívny liek potrebuje výrobca a nie pacient.
5. Aké sú to inovatívne lieky, lieky na výnimku? Najčastejšie pri akých ochoreniach sú indikované? Sú tieto lieky drahé a majú za seba náhradu?
Je na Slovensku spotreba týchto liekov vyššia ako v zahraničí? Vo všeobecnosti treba povedať, že na Slovensku boli inovatívne lieky dlhodobo pomerne spoľahlivo dostupné, pacienti mali podstatne lepší prístup k moderným liekom, než bol napríklad v okolitých krajinách V4. Dostupnosť inovatívnej liečby bola na úrovni ekonomicky veľmi dobre rozvinutých krajín, akými sú napríklad Nemecko alebo Anglicko. Od decembra 2011 je však v platnosti novelizácia zákona, ktorá relatívne nízko stanovila farmakoekonomický parameter hodnoty za rok získaného života štandardizovanej kvality. Nové lieky sa často nedostanú pod úroveň tohto parametra, a preto pacientom, ktorí potrebujú inovatívny liek, musí byť schvaľovaná liečba individuálne a na výnimky. Títo pacienti tak nemajú žiadnu záruku, že sa k požadovanej liečbe včas, alebo vôbec dostanú. Ide pritom o lieky, ktoré sa používajú napr. u onkologických pacientov, či u pacientov s autoimunitmými ochorenia. Samozrejme sú to lieky, ktoré sú v určitom prebiehajúcom skúmaní, preto je nutné zvážiť pomer ceny úspechu liečby a rizika pre pacienta . Legislatíva Európskej únie špeciálne neupravuje systém, akým sa v jednotlivých krajinách dostávajú inovatívne lieky na trh. Je to vec lokálneho zákonodarstva, preto je nesmierne dôležité, aby do rokovaní vstúpili odborníci zo všetkých dotknutých oblastí. (MUDr. Branislav BUDKE, generálny riaditeľ líderskej farmaceutickej spoločnosti Pfizer, v časopise Parlamentný kuriér)
Je na Slovensku spotreba týchto liekov vyššia ako v zahraničí? Vo všeobecnosti treba povedať, že na Slovensku boli inovatívne lieky dlhodobo pomerne spoľahlivo dostupné, pacienti mali podstatne lepší prístup k moderným liekom, než bol napríklad v okolitých krajinách V4. Dostupnosť inovatívnej liečby bola na úrovni ekonomicky veľmi dobre rozvinutých krajín, akými sú napríklad Nemecko alebo Anglicko. Od decembra 2011 je však v platnosti novelizácia zákona, ktorá relatívne nízko stanovila farmakoekonomický parameter hodnoty za rok získaného života štandardizovanej kvality. Nové lieky sa často nedostanú pod úroveň tohto parametra, a preto pacientom, ktorí potrebujú inovatívny liek, musí byť schvaľovaná liečba individuálne a na výnimky. Títo pacienti tak nemajú žiadnu záruku, že sa k požadovanej liečbe včas, alebo vôbec dostanú. Ide pritom o lieky, ktoré sa používajú napr. u onkologických pacientov, či u pacientov s autoimunitmými ochorenia. Samozrejme sú to lieky, ktoré sú v určitom prebiehajúcom skúmaní, preto je nutné zvážiť pomer ceny úspechu liečby a rizika pre pacienta . Legislatíva Európskej únie špeciálne neupravuje systém, akým sa v jednotlivých krajinách dostávajú inovatívne lieky na trh. Je to vec lokálneho zákonodarstva, preto je nesmierne dôležité, aby do rokovaní vstúpili odborníci zo všetkých dotknutých oblastí. (MUDr. Branislav BUDKE, generálny riaditeľ líderskej farmaceutickej spoločnosti Pfizer, v časopise Parlamentný kuriér)