Prezident ASL SR k LSPP pre Hospodárske noviny
1/ Čím je špecifická situácia pri pohotovostiach pre dospelých na Slovensku - skúste nám objasniť ich fungovanie v praxi? Je podľa vás dostatočne zabezpečené ich pokrytie, alebo naopak ich prebytok?
Lekárska služba prvej pomoci už v názve naznačuje, že by malo ísť o ošetrenie stavov v rámci prvej pomoci tak, aby takto zvládnutý stav pacienta bol potom „dovyšetrený“ a „doliečený“ počas riadnej prevádzky zdravotníckeho zariadenia.
Ide o náhle vzniknuté bolestivé stavy neznámej príčiny či pôvodu, náhle vzniknuté poruchy vedomia, dýchania, či srdcovej činnosti. Náhle vzniknutá horúčka, teda teplota nad 38 st.C.
Teda pojem „pohotovosť“ je nesprávny. Vo fungovaní LSPP sú obrovské regionálne rozdiely.
Spočívajú vo veľkosti obvodu (niekedy je vzdialenosť do sídla LSPP aj viac ako 40 km), v počte lekárov, ktorí sú k dispozícii a aj v dopyte zo strany pacientov.
2/ Ktoré typy lekárov mávajú služby na pohotovostiach pre dospelých a akým spôsobom to majú vykrývajú? Týka sa to rovnako štátnych i súkromných lekárov?
Všeobecní lekári pre dospelých ( a pre deti a dorast) sú povinní na základe povinnosti danej zákonom do služieb na LSPP nastupovať. Zadeľujú ich VÚC. Neexistuje možnosť do služby nenastúpiť, pokuta za nenastúpenie je 3300 Eur. Ak je lekár chorý, aj keď je hospitalizovaný, alebo po chemoterapii, tak do služby nastúpiť musí. Tak znie zákon.
3/ Máme zhruba 89 lekárskych služieb prvej pomoci na Slovensku, rezort zdravotníctva tvrdí, že zo zákona je povinných 48. Čo hovoríte na možnosť ich redukcie a ako tieto novinky vítate?
Minister Drucker je sympatický snahou, že chce tento problém vyriešiť. Ministri zdravotníctva pred ním vždy problém iba odsúvali a nemali záujem ho skutočne riešiť.
Pre nás je podstatný nie počet LSPP, ale to, aby prevádzková doba bola maximálne do 22,00 hodiny. V civilizovanom svete nemá obdobu slovenská skutočnosť všeobecných lekárov. Zákonník práce akoby na Slovensku neplatil. Nám zákon nariaďuje v jednom kuse, bez akéhokoľvek nároku na oddych minimálne 23.5 hodiny, (8.5 hodiny vo svojej ambulancii, potom 15.5 hodiny v LSPP). V skutočnosti v jednom kuse odpracuje slúžiaci lekár až 32.5 hodiny, nakoľko musí nastúpiť znovu vo svojej ambulancii. Neľudské, nedôstojné. Toto nebolo ani v otrokárskej spoločnosti.
4/ Sú v niečom regionálne rozdiely, pokiaľ ide o pohotovosti pre dospelých? Kto reálne zabezpečuje ich fungovanie či prevádzku a na čo by ste nás chceli upozorniť?
V LSPP s malým zdravotným obvodom, kde v spádovej oblasti žije cca 25 000 občanov, a pracuje 5-7 všeobecných lekárov, je situácia najhoršia. Naši lekári tu slúžia 5-7 x za mesiac.
Druhý problém je, že majú hrubý príjem na hodinu niekedy až 2 eurá. Z toho ešte odvedú dane a odvody, takže za 15.5 hodiny služby dostanú niekedy aj 20 euro. Skúste takýto plat ponúknuť v akomkoľvek inom segmente spoločnosti...
5/ Ako sa vyberajú prevádzkovatelia týchto pohotovostí? Rieši to kraj či rezort zdravotníctva? Ako sú do tohto procesu zapojené zdravotné poisťovne?
Povolenia na LSPP vydávajú VÚC a potom zdravotné poisťovne uzatvárajú s Poskytovateľom LSPP zmluvy.
6/ S akými najčastejšími zdravotnými problémami navštevujú pohotovosti dospelí? Rozoberme to trochu bližšie po zdravotnej stránke...
Je tu určitá sezónnosť, v zimných mesiacoch ide najmä o horúčnaté stavy. V lete zas skôr hnačky či pokazené žalúdky, seknutie v krížoch a pod. Tu vidíme problém najmä v tom, že v drvivej väčšine pacientov (odhadujem to až na 80-90%) ide o zdravotné problémy, ktoré vznikli aj 3 a viac dní. Teda pacient už dávno mal vyhľadať svojho ošetrujúceho lekára.
7/ Kde vidíte najväčšie rezervy v praxi vo fungovaní pohotovostí? Čo by sa malo upraviť či zmeniť podľa vášho názoru?
Prevádzková doba do 22.00 h, aby pacient mal dostupnú zdravotnú starostlivosť, ak už z akýchkoľvek dôvodov nenavštívil svojho ošetrujúceho lekára. V čase od 22.00 do 7.00 by mal pacient spať a lekára navštíviť iba v prípade, keď má skutočne vážny a náhle vzniknutý zdravotný problém (infarkt srdca, porážka a pod.). A v takom prípade by samotní pacienti mali trvať na tom, že ich ošetrí personálne aj technicky dobre vybavená posádka Rýchlej zdravotnej pomoci, alebo priamo nemocnica. A bežné choroby, ako nádcha, či menšie bolesti sa dajú zvládnuť pomocou domácej lekárničky a potom ďalší pracovný deň u svojho lekára.
8/ Vyhovuje lekárom i dospelým pacientom aktuálna situácia čo sa týka pohotovostí, alebo máte nejaké návrhy, ako danú situáciu s nečakanými ochoreniami detí riešiť?
Postavenie otroka, v akom sa v súčasnosti nachádzajú všeobecní lekári, nemá nikde na svete obdobu. Preto je už najvyšší čas situáciu riešiť. Lekár, ktorý v jednom kuse pracuje desiatky hodín, je často natoľko unavený, že priamo ohrozuje pacientov. Riziko omylu vzhľadom na únavu je obrovské.
A riešenia? Predkladáme ich už niekoľko rokov:
- zrušenie povinnosti slúžiť
- ordinačný čas LSPP skrátiť do 22.00 h
- zmluva medzi Poskytovateľom LSPP a slúžiacim lekárom podľa Zákonníka práce
- možnosť vykonávať LSPP všetkým lekárom s atestáciou.
- adekvátne finančné ohodnotenie, napr. na úrovni lekárov slúžiacich ústavnú pohotovostnú službu
- rešpektovania Smernice EÚ o pracovnom čase zdravotníckych pracovníkov.
9/ Uveďte pár tipov, na čo by dospelí pacienti pred návštevou pohotovosti nemali zabúdať? Prípadne, na čo by ste ich radi upozornili?
Neodkladať návštevu svojho všeobecného lekára, ak majú nejaký novovzniknutý problém.
Ošetrujúci lekár ich pozná, má k dispozícii zdravotnú dokumentáciu. A vie zabezpečiť prípadne ďalšie vyšetrenia či ošetrenie.
Lekár na LSPP prichádzajúcich pacientov vôbec nepozná a samozrejme nemá k dispozícii zdravotnú dokumentáciu. Teda riziko, že sa rozhodne nesprávne, je z objektívnych dôvodov pomerne veľké. Ďalej v noci nefungujú lekárne, teda liek predpísaný po 22.00 h pacient dostane na druhý deň po 8-ej hodine. Teda pacient by si mal uvedomiť, že návšteva LSPP je dosť veľké riziko, často s niekoľko hodinovým čakaním. (Ak slúži iba jeden lekár, a je odvolaný k pacientovi povedzme 30 km ďaleko, tak 2-3 hodiny je na LSPP iba zdravotná sestra).
Preto by každá rodina mala mať dobre vybavenú domácu lekárničku (lieky proti horúčke, proti bolesti, obväzy, dezinfekčné prostriedky atď.). A tiež mať teplomer a tlakomer.
10/ Kde vidíte fungovanie pohotovostí pre dospelých o pár rokov - budú fungovať tak ako doteraz, alebo čím by sme sa napríklad mohli inšpirovať, v porovnaní so zahraničím?
LSPP v podobnej forme funguje už iba v Maďarsku, aj to nie všade. Je to neefektívny systém, ktorý občanom neprináša očakávané benefity, skôr naopak.
Myslím si, že skrátenie ordinačnej doby je dnes najdôležitejšia požiadavka všeobecných lekárov. Pacientovi zostane určitá služba k dispozícii, a v prípade vážnejšieho ochorenia má k dispozícii RZP alebo nemocnicu. V týchto prípadoch je návšteva LSPP iba úplne zbytočnou stratou času. Pacient aj tak skončí v nemocnici. Ale nie je jedno, že kedy. Teda samotní občania by mali takéto riešenie podporiť a žiadať.