Prezident ASL SR odpovedá na otázky PRAVDY k zvýšenému poplatku za pohotovosť
1. Čo očakáva ASL od zvýšeného poplatku za pohotovosť? Mali by mať lekári vyššie odmeny?
Nie, nejde vôbec o zvýšený príjem lekárov, ktorí vykonávajú LSPP, ale o tzv. regulačný poplatok. Tento poplatok slúži na obmedzenie dopytu, to znamená v danom prípade, aby pacienti využili svojich vlastných ošetrujúcich lekárov a zbytočne nenavštevovali LSPP. Totiž LSPP slúži na zvládnutie akútne vzniknutých zdravotných problémov, náhleho zhoršenia zdravotného stavu a pod. A v tomto duchu s týmto poplatkom súhlasíme, ale nie kvôli peniazom, ale kvôli tomu, aby sa LSPP menej zneužívala pacientmi. 2. Ako sú platení dnes za službu v pohotovosti a aká by bola predstava ASL podľa nového znenia?
Ako som už zdôraznil, regulačný poplatok nemá nič s financovaním LSPP a treba zdôrazniť, že lekári väčšinou vstupujú do obchodného vzťahu s prevádzkovateľom LSPP. Ten dostáva úhradu od zdravotných poisťovní a následne potom platí lekárom. V súčasnosti sa hodinová odmena lekára pohybuje od 2 do 8 €, ale 8 € majú výnimočne len veľké mesta, ako sú Bratislava a Košice. Takmer na celom Slovensku sa pohybuje odmena od 2 do 5 €. Z tejto odmeny lekár ešte musí odviesť daň a odvody. Reálny hodinový príjem lekára je okolo 1,50 €. Čiže za 15 h službu má lekár až neuveriteľných 20 € odmenu. 3. Minister Drucker chce znížiť počty pohotovosti (z 96 na 51). Znamená to aj to, že budú lekári slúžiť menej?
Samozrejme čím menší spád LSPP, alebo obvod, tak tým viac služieb. Tento problém je vypuklý najmä v malých mestách, kde je spád 20 - 25 tis. obyvateľov a adekvátne k tomu 7 až 8 lekárov pre dospelých a 4 až 5 pediatrov. Pochopiteľne, že na takomto regióne slúžia lekári aj 5 - 6 x do mesiaca. V prípade väčších so spádom 100 až 150 tisíc obyvateľov, je aj vyšší počet lekárov pre dospelých a pediatrov a slúžia 3 až 4 x do mesiaca. Najväčší problém je, že takáto služba znamená 32,5 h práce lekára bez oddychu, čo v civilizovanej krajine nemá obdobu. Nám v konečnom dôsledku nejde o zníženie počtu pohotovostí, k tomu treba pristupovať s veľkou citlivosťou, ale ide nám najmä o to, aby prevádzkový čas LSPP bol do 22 h. A v čase od 22 h do 7 h rána pacient má, v prípade náhle vzniknutých ťažkých zdravotných problémov, k dispozícii RZP s RLP. Zníženie počtu vieme podporiť najmä z toho pohľadu, že v takomto prípade vieme vybudovať pozemnejšie, prístrojovo a laboratórne dobre vybudované ambulancie LSPP a určite v prospech občana pacienta.
4. Podarí sa zvýšením poplatku za pohotovosť znížiť počty tých chorých, ktorí by mohli prísť na ošetrenie počas normálnych ordinačných hodín?
Slávna Zajacova 20 korunačka, ako typický príklad regulačného poplatku, takýto ciel jednoznačnej dosiahla, znížil sa počet zbytočných návštev u lekárov.
Nie, nejde vôbec o zvýšený príjem lekárov, ktorí vykonávajú LSPP, ale o tzv. regulačný poplatok. Tento poplatok slúži na obmedzenie dopytu, to znamená v danom prípade, aby pacienti využili svojich vlastných ošetrujúcich lekárov a zbytočne nenavštevovali LSPP. Totiž LSPP slúži na zvládnutie akútne vzniknutých zdravotných problémov, náhleho zhoršenia zdravotného stavu a pod. A v tomto duchu s týmto poplatkom súhlasíme, ale nie kvôli peniazom, ale kvôli tomu, aby sa LSPP menej zneužívala pacientmi. 2. Ako sú platení dnes za službu v pohotovosti a aká by bola predstava ASL podľa nového znenia?
Ako som už zdôraznil, regulačný poplatok nemá nič s financovaním LSPP a treba zdôrazniť, že lekári väčšinou vstupujú do obchodného vzťahu s prevádzkovateľom LSPP. Ten dostáva úhradu od zdravotných poisťovní a následne potom platí lekárom. V súčasnosti sa hodinová odmena lekára pohybuje od 2 do 8 €, ale 8 € majú výnimočne len veľké mesta, ako sú Bratislava a Košice. Takmer na celom Slovensku sa pohybuje odmena od 2 do 5 €. Z tejto odmeny lekár ešte musí odviesť daň a odvody. Reálny hodinový príjem lekára je okolo 1,50 €. Čiže za 15 h službu má lekár až neuveriteľných 20 € odmenu. 3. Minister Drucker chce znížiť počty pohotovosti (z 96 na 51). Znamená to aj to, že budú lekári slúžiť menej?
Samozrejme čím menší spád LSPP, alebo obvod, tak tým viac služieb. Tento problém je vypuklý najmä v malých mestách, kde je spád 20 - 25 tis. obyvateľov a adekvátne k tomu 7 až 8 lekárov pre dospelých a 4 až 5 pediatrov. Pochopiteľne, že na takomto regióne slúžia lekári aj 5 - 6 x do mesiaca. V prípade väčších so spádom 100 až 150 tisíc obyvateľov, je aj vyšší počet lekárov pre dospelých a pediatrov a slúžia 3 až 4 x do mesiaca. Najväčší problém je, že takáto služba znamená 32,5 h práce lekára bez oddychu, čo v civilizovanej krajine nemá obdobu. Nám v konečnom dôsledku nejde o zníženie počtu pohotovostí, k tomu treba pristupovať s veľkou citlivosťou, ale ide nám najmä o to, aby prevádzkový čas LSPP bol do 22 h. A v čase od 22 h do 7 h rána pacient má, v prípade náhle vzniknutých ťažkých zdravotných problémov, k dispozícii RZP s RLP. Zníženie počtu vieme podporiť najmä z toho pohľadu, že v takomto prípade vieme vybudovať pozemnejšie, prístrojovo a laboratórne dobre vybudované ambulancie LSPP a určite v prospech občana pacienta.
4. Podarí sa zvýšením poplatku za pohotovosť znížiť počty tých chorých, ktorí by mohli prísť na ošetrenie počas normálnych ordinačných hodín?
Slávna Zajacova 20 korunačka, ako typický príklad regulačného poplatku, takýto ciel jednoznačnej dosiahla, znížil sa počet zbytočných návštev u lekárov.