VšZP rozširuje funkcionality mobilnej aplikácie. Pacienti môžu hodnotiť lekárov. ASL SR nesúhlasí.
Od septembra tohto roku VšZP rozširuje funkcionality mobilnej aplikácie aj o možnosť hodnotenia lekára pacientom. Naši poistenci budú mať možnosť ohodnotiť, ako boli spokojní s návštevou u lekára. Cieľom tejto služby je doplniť kvalitatívne hodnotenie poskytovanej zdravotnej starostlivosti u našich zmluvných partnerov o subjektívne hodnotenie našimi poistencami.
ASL SR s touto aktivitou VšZP zásadne nesúhlasí a požiadala VšZP o jej stiahnutie resp. vyradenie členov ASL SR z hodnotenia.
Myslíme si, že
-
Na subjektívne a neodborné hodnotenie práce ambulantných lekárov dnes nie je absolútne žiadny priestor. Už dlhodobo je v našej spoločnosti uplatňovaný trend, že „pacient má na všetko právo - najlepšie okamžite“ a taktiež, že „pacient má vždy pravdu“. Na druhej strane je stav zdravotníctva a ambulantných poskytovateľov kritický, čo je známe, ale žiadne zásadné riešenia neprichádzajú.
-
Už dnes chýbajú v ambulantnom sektore stovky všeobecných lekárov a tiež špecialistov. Ich práca a nápor pacientov sa tak stávajú nezvládnuteľnými. Všeobecní lekári v mnohých prípadoch vo svojom kmeni nemajú optimálny počet pacientov, špecialistom dlhé roky neboli uhrádzané nadlimity a napriek tomu sú tu každý deň k dispozícii pacientom.
-
Laické hodnotenie v tejto situácii len zvýši tlak a stres, v ktorom sú nútení lekári pracovať a reálne môže zhoršiť vzťahy medzi lekármi a pacientmi.
-
Ak cieľom tejto služby je doplnenie kvalitatívneho hodnotenia poskytovanej zdravotnej starostlivosti u našich zmluvných partnerov o subjektívne hodnotenie našimi poistencami, pýtame sa: Čo môže zhodnotiť pacient? Čakaciu dobu, ktorá je odrazom stavu zdravotníctva? Úsmev a náladu, ktoré tiež ovplyvňuje situácia v zdravotníctve? Počet a druh predpísaných liekov, keď často je lekár zlý ak nepredpíše antibiotiká alebo tie dobré tabletky čo má susedka?
-
VšZP uvádza, že hodnotenie poskytovateľa pacientom nebude mať zo strany VšZP vplyv na platby poskytovateľom a komentáre pacientov bude zbierať pre interné účely. Na druhej strane oznamuje, že snahou VšZP je popri hodnotení efektívnosti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti vyhodnocovať aj kvalitatívne ukazovatele. Konštatujeme, že hodnotenie kvality lekára a poskytovateľa má určite svoje opodstatnenie. Nemôže však vychádzať zo subjektívnych názorov laickej verejnosti, ale výlučne z výsledkov medicínskej praxe, k hodnoteniu ktorej nie je pacient kompetentný.
Pokiaľ hodnotenie poskytovateľov nemá byť založené na objektívnych kritériách, čo v prípade tejto aplikácie nie je naplnené, ASL SR ho zásadne odmieta.