Zástupca ŠAS pre ZdN: Doplnkové ordinačné hodiny nie sú riešením
MUDr. Andrej Zlatoš v článku pre Zdravotnícke noviny konštatuje, že doplnkové ordinačné hodiny mali podľa vyjadrení T. Druckera, predchádzajúceho ministra zdravotníctva, zabezpečiť väčšiu dostupnosť zdravotnej starostlivosti a zabrániť „nezmyselným“ poplatkom.
Opodstatnenie takéhoto návrhu pripúšťa v období, keď malo množstvo ambulancií nízke limity od poisťovní a tým pádom aj kapacitu pre ďalších pacientov. Podmienky pre stanovenie doplnkových ordinačných hodín však práve týchto lekárov z možnosti mať doplnkové ordinačné hodiny vyraďovali. Dôvodom „vyradenia“ bol fakt, že vzhľadom na nízky limit od zdravotných poisťovní mali obvykle aj nižší počet ordinačných hodín a nespĺňali podmienku 30 riadnych ordinačných hodín týždenne.
Dnes je už iná situácia: vo všetkých zdravotných poisťovniach je bezlimitné prostredie a okrem toho sa každý rok zhoršuje dostupnosť ambulantnej zdravotnej starostlivosti, keďže ambulancie odchodom lekárov do dôchodku zanikajú.
Ako dôvod vidí ekonomickú neatraktívnosť ambulancie pre lekárov, ktorí sú odmeňovaní podľa platového automatu nastaveného legislatívou. Preto dnes ťažko nájsť lekára, ktorý má silu po 40 pacientoch denne pri 30 ordinačných hodinách týždenne pridať si ďalšie hodiny nad tento rozsah a v týchto požadovať od pacienta úhradu za zdravotnú starostlivosť.
MUDr. Zlatoš ďalej upozorňuje na komplikované podmienky a povinností súvisiace s doplnkovými ordinačnými hodinami, predovšetkým hlásenia, registrácie, obmedzenie počtu pacientov a objemu financií, povinnosť vybaviť aj pacientov mimo doplnkových ordinačných hodín v zákonom stanovenej lehote, za porušenie ktorých hrozia nemalé pokuty. Okrem toho dnes neexistuje na NCZI objednávací systém.
„Netvrdíme, že sa nenájde niekoľko mladších kolegov, ktorí po tejto možnosti siahnu, preto ju v portfóliu zákonných možnosti vítame, ale v žiadnom prípade ju nepovažujeme za systémové riešenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Jediným takýmto riešením je zabezpečiť také finančné podmienky a praktické stránky fungovania ambulancií (zníženie nezmyselných administratívnych povinností), ktoré budú atraktívne pre lekára zamestnanca natoľko, že opustí pokojné vody zamestnanca a prevezme na seba bremeno zamestnávateľa a podnikateľa so všetkými aj s nemedicínskymi povinnosťami“, hovorí MUDr. Zlatoš.
V článku upozorňuje tiež na výsledky prieskumov NCZI, podľa ktorých má pacient výraznejší problém s platením za zdravotnú starostlivosť ako s platením za komfort. V prieskume NCZI sa až 85 % respondentov vyjadrilo, že by určite využili možnosť objedania na ošetrenie na presný čas s úhradou za komfort. Počet respondentov, ktorí by súhlasili s platbou za výkon, teda za to, čo normálne hradí zdravotná poisťovňa, bol výrazne nižší.
MUDr. Zlatoš zdôraznil, že aj podľa ASL SR „pre pacienta aj pre lekára je nielen prijateľnejšia, ale aj technicky jednoduchšia a koniec koncov v reálnom živote odskúšaná úhrada za objednanie na konkrétny termín. V tomto smere stačí brať do úvahy výsledky prieskumu NCZI, zamyslieť sa, nastaviť parametre objednania na presný čas tak, aby eliminovali slabé miesta, ktoré sa ukázali pri ich predchádzajúcom fungovaní. Sme presvedčení, že by tento systém mohol fungovať pre obojstrannú spokojnosť lekárov aj pacientov v otázke zvýšenia komfortu“.
Opodstatnenie takéhoto návrhu pripúšťa v období, keď malo množstvo ambulancií nízke limity od poisťovní a tým pádom aj kapacitu pre ďalších pacientov. Podmienky pre stanovenie doplnkových ordinačných hodín však práve týchto lekárov z možnosti mať doplnkové ordinačné hodiny vyraďovali. Dôvodom „vyradenia“ bol fakt, že vzhľadom na nízky limit od zdravotných poisťovní mali obvykle aj nižší počet ordinačných hodín a nespĺňali podmienku 30 riadnych ordinačných hodín týždenne.
Dnes je už iná situácia: vo všetkých zdravotných poisťovniach je bezlimitné prostredie a okrem toho sa každý rok zhoršuje dostupnosť ambulantnej zdravotnej starostlivosti, keďže ambulancie odchodom lekárov do dôchodku zanikajú.
Ako dôvod vidí ekonomickú neatraktívnosť ambulancie pre lekárov, ktorí sú odmeňovaní podľa platového automatu nastaveného legislatívou. Preto dnes ťažko nájsť lekára, ktorý má silu po 40 pacientoch denne pri 30 ordinačných hodinách týždenne pridať si ďalšie hodiny nad tento rozsah a v týchto požadovať od pacienta úhradu za zdravotnú starostlivosť.
MUDr. Zlatoš ďalej upozorňuje na komplikované podmienky a povinností súvisiace s doplnkovými ordinačnými hodinami, predovšetkým hlásenia, registrácie, obmedzenie počtu pacientov a objemu financií, povinnosť vybaviť aj pacientov mimo doplnkových ordinačných hodín v zákonom stanovenej lehote, za porušenie ktorých hrozia nemalé pokuty. Okrem toho dnes neexistuje na NCZI objednávací systém.
„Netvrdíme, že sa nenájde niekoľko mladších kolegov, ktorí po tejto možnosti siahnu, preto ju v portfóliu zákonných možnosti vítame, ale v žiadnom prípade ju nepovažujeme za systémové riešenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Jediným takýmto riešením je zabezpečiť také finančné podmienky a praktické stránky fungovania ambulancií (zníženie nezmyselných administratívnych povinností), ktoré budú atraktívne pre lekára zamestnanca natoľko, že opustí pokojné vody zamestnanca a prevezme na seba bremeno zamestnávateľa a podnikateľa so všetkými aj s nemedicínskymi povinnosťami“, hovorí MUDr. Zlatoš.
V článku upozorňuje tiež na výsledky prieskumov NCZI, podľa ktorých má pacient výraznejší problém s platením za zdravotnú starostlivosť ako s platením za komfort. V prieskume NCZI sa až 85 % respondentov vyjadrilo, že by určite využili možnosť objedania na ošetrenie na presný čas s úhradou za komfort. Počet respondentov, ktorí by súhlasili s platbou za výkon, teda za to, čo normálne hradí zdravotná poisťovňa, bol výrazne nižší.
MUDr. Zlatoš zdôraznil, že aj podľa ASL SR „pre pacienta aj pre lekára je nielen prijateľnejšia, ale aj technicky jednoduchšia a koniec koncov v reálnom živote odskúšaná úhrada za objednanie na konkrétny termín. V tomto smere stačí brať do úvahy výsledky prieskumu NCZI, zamyslieť sa, nastaviť parametre objednania na presný čas tak, aby eliminovali slabé miesta, ktoré sa ukázali pri ich predchádzajúcom fungovaní. Sme presvedčení, že by tento systém mohol fungovať pre obojstrannú spokojnosť lekárov aj pacientov v otázke zvýšenia komfortu“.